2016. december 7., szerda

Hogyan legyél katamarán versenyző 8. rész - Rajt stratégia

Aki azt mondja, hogy nem fontos a jó rajt az csak mentegeti magát mert béna. Persze jönnek ilyenkor, hogy hosszú még a verseny, itt még nem dölt el semmi, stb........ na ezt nem szabad elhinni.
Gondoljatok csak Fa Nándi pár évvel ezelötti versenyére, ahol a rajt után kicsit beragadt és lemaradt a szélről. Esélye nem volt utolérni a többieket, mert azok egy "szél zónával" elörébb voltak és minden szelet hamarabb kaptak meg. Mikor meg egy szélcsendes zónába értek és közelükbe ért, akkor az elöttük lévők hamarabb kijutottak míg Ő még a közepén evickélt. És itt aztán volt ideje behozni a rajt utánni napokban összeszedett hátrányt, hiszen több mint 100 napig ment, de mégsem sikerült neki.

Ugyan ez van kicsiben minden vitorlás versenyen. Aki jól elkapja a rajtot az tiszta szélben senkitől sem zavartattva vitorlázhat. Minden frissülést Ő kap meg elöszőr és ezért folyamatosan növelheti az előnyét. Ha egy gyengülés jön abba is Ő ér bele először, viszont elsőnek is jön ki belőle. Ezért van az nagyon sok verseny esetében, hogy akinek jól sikerül a rajt, és akik először érnek az első bólyához azok el tudnak lépni a mezőnytől.
Persze vannak kivételek is, mint például a Kékszalagon Keszthelynél rendszeresen lavórba kerülő hajókat szépen kikerülik a többiek, de a vitorlás versenyek és főleg a pályaversenyek többségét olyan helyre rakják ahol nagyából egyforma körülmények vannak. Mondom nagyából, és ezért van, hogy a jó vitorlázó a kis különbségeket észre veszi a pályán és reagál rá.

Tehát akkor megegyezhetünk abban, hogy fontos a jó rajt? Mert akkor végre arról irhatok.

RAJT STRATÉGIA

Információ - ez a kulcs szó. Gyűjtsünk be minden infót amit lehet. 
Itt minden fontos lehet. Futam előtt legyünk tisztába a szabályokkal az időjárással és a várható változásával. A vízterülettel és annak sajátosságaival. Az ellenfelekkel, érdemes ismerni a gyenge és erős egységeket. Néhol még a menetrendszeri járatokra is érdemes figyelni, mert a pályán végigmenő tengeri komp igencsak meg tudja zavarni azokat akik nem számítanak rá.

De térjünk vissza a Balatonra, már a parton begyűjtünk minden infót amit lehet majd időben kimegyünk a pályára. A futam előtt érdemes egy kört menni, mindkét oldalra kihúzni, megfigyelni a szél erejének és irányának a változását. És a végén ha kirakták a rajt vonalat meg kell vizsgálni melyik a pozitív oldala. 

Tehát ha birtokunkban minden infó akkor kialakul bennünk a stratégia, amit több fő szempont alapján döntünk el.

-  Pozitív oldal: tudjuk, hogy az egyik oldal jobb mert ott erősebb a szél vagy pozitív irányba elfordul és ezért más nem veszünk figyelembe onnan rajtolunk.

- Ferde rajtvonal: a szélhez viszonyítva a rajtvonal sosem merőleges, egyik fele mindig közelebb van a szélhez, érdemes ott rajtolni. Futam előtt szélben állva látjuk melyik oldal van előrébb és onnan egy jól elkapott rajttal máris jónéhány hajóhossz előnyünk van azokkal szemben akik a másik oldalt választották.

- Gyenge egységek mellett: zsúfolt rajtvonalon kerüljétek az erős egységeket és inkább a gyengébb egységek mellett rajtoljatok. Ha időben megindultok vélhetően ők nem, így a közvetlen közeletekben nem lesz konkurens hajó és a saját tempótokat tudjátok vitorlázni.

- Beugrós rajt: ez az egyik kedvencem, gyakran csinálom is, a lényeg hogy a pálya felöl megyünk át a rajtvonalon és foglaljuk el a rajt pozíciónkat. Ez akkor jó ha sokan vannak előttünk, vagy figyelnek és fogni akarnak minket. Váratlan húzás.

- Ha nem tudunk semmit, vagy bizonytalanok vagyunk akkor maradjuk középen és figyeljük a mezőnyt. Rajtoljunk a vonal közepén és maradjunk a pálya közepén, ne húzzuk ki egyik szélét se. Nagyot nem hibázhatunk, de nyerni sem fogunk.

És egy utolsó jó tanács, hogy a legjobb rajthely csak a könyvek szerint a legjobb, mert mindenki onnan akar rajtolni. Legyél realista és ha nem vagy biztos magadban köss kompromisszumot és menj arrébb náhány hajóval.
Megint csak egy saját példát tudnék mondani: 2013 Grossetto Olaszország F18 VB ezüst csoport utolsó futama. 400 méteres kicsit luv rajtvonal, azaz a rajtoltató hajó közelebb van a szélhez, így az az optimális pozi a rajthoz. 84 hajós mezőnyben kb 30 akart onnan rajtolni. Persze fekete zászlós rajt volt, így az első próbálkozás után vagy 15 hajót kizártak. A 2. rajtnál már mindenki volt de még így is nagy volt ott a verekedés, én kb 50 méterrel lejjebb rajtoltam és a fölöttem lévő sok korai rajtos miatt engem nem is láttak a rendezőhajóról. Ezt kihasználva 1-2 méterrel hamarabb indítottam meg a hajómat és ez elég volt arra hogy a mezőnyből jól jöjjek el. Felettem a mezőny felét megint kizárták a másik fele meg nem tudott menni a korai rajtosok zavart szele miatt. Én meg senkitől sem zavarva saját tempót és irányt tudtam vitorlázni, nem kellett plusz fordulót beiktatni, nem volt zavart szelem, meg is nyertem a futamot.